In de maanden na de bevrijding in 1945 kwamen Nederlandse sleepboten een voor een weer terug in het vaderland. Na vijf jaar afwezigheid was dat groots feest voor de bemanningen en hun familie. Maar snel daarna was het weer aan het werk voor de wederopbouw van Nederland.
Door Corona waren bezoekers langer dan een jaar afwezig in het Nationaal Sleepvaart Museum. Gelukkig is het Museum nu weer helemaal open. De tentoonstelling “Sleepboten in oorlogstijd” loopt nog een tijd door om mensen alsnog in de gelegenheid te stellen te zien hoe de Nederlandse Zeesleepvaart een bijdrage aan de bevrijding heeft geleverd.
Déze tijd, één jaar na de bevrijding, was Tyne was net binnengekomen met het turbinestoomschip “Porta” dat als herstelbetaling uit Cuxhafen, Duitsland kwam. De marine sleepboten “Beatrix” en “Margriet” waren net begonnen aan hun legendarische sleepreis met de bok “Valk” naar “Curacao” te varen om daar het Julianadroogdok op te halen en naar Soerabaja te slepen. De nieuwe “Witte Zee”, pas een paar maanden in de vaart, was onderweg van Appledore naar Rio de Janeiro met 2 landingsvaartuigen. De “Zwarte Zee” is met een droogdok op weg naar Stockholm om daarna in Queenstown (Ierland) op station te gaan liggen. Eind van het jaar, voor het laatst een dokreis onder stoom wanneer de “Schelde” en de “Ebro” een dok naar Rotterdam slepen. Het sleepvaartleven herneemt weer een zijn oude gang.
Op de site van het Nationaal Sleepvaart Museum vindt u meer informatie over deze reizen.
Tot slot voor de derde en laatste keer dit jaar wordt door het Nationaal Sleepvaart Museum de sleepvaart / maritieme boekenmarkt gehouden op 2 en 3 oktober. Op de site van site van het museum staat een lijst met aangeboden boeken.
Al met al de moeite waard om het Sleepvaart Museum te bezoeken.